Met Google Analytics kunnen we analyses doen op het bezoek op de website of een app. Wat voegt de Digital Experience Cloud van Sitefinity hieraan toe? Wij leggen uit waarom de Experience Cloud de volgende stap moet zijn voor jouw Sitefinity website.

Sitefinity Digital Experience Cloud voorbeeld

De Sitefinity Digital Experience Cloud (DEC) is de plek waar al het bezoekersgedrag wordt opgeslagen en waar een marketeer los kan gaan met analyses en het optimaliseren van de customer journey. De belangrijkste functies in het DEC leggen we voor je uit.

Compleet 360 graden klantbeeld

Per bezoeker kan een compleet 360 graden beeld in kaart worden gebracht. Dit is de verzameling van gebruikersdata uit de website, en alle gekoppelde externe systemen zoals een CRM en zelfs een mobiele app. Dus de informatie vanuit verschillende systemen wordt samengevoegd en vormt zo het 360 graden klantbeeld. Waar je met Google Analytics zicht hebt op hoe vaak een actie is uitgevoerd, kan je met het DEC ook zien wie die actie heeft uitgevoerd. Per contact is de journey timeline inzichtelijk, waaruit waardevolle informatie gehaald kan worden om de customer journey aanzienlijk te verbeteren.

Afbeelding bij 360 graden klantbeeld

Personaliseren van content

Aangezien we nu weten wie onze bezoekers zijn, kunnen we ze nu ook gericht informatie aanbieden waar ze naar op zoek zijn. Dit kan aan de hand van bijvoorbeeld verschillende demografische gegevens, maar ook aan de hand van persona’s.

Bijvoorbeeld wanneer een student een website van een hogeschool bezoekt, wil je de student gerichte studenteninformatie aanbieden en wanneer een docent de website bezoekt, verwacht deze docenteninformatie.

Personalisatie hoeft niet persé direct ingezet te worden om meer conversie te genereren. Het meest optimale is om met personalisatie de bezoeker het zo gemakkelijk mogelijk te maken, dus die informatie/functies aanbieden waar ze het meest aan hebben. Uiteindelijk zal dit in de meeste gevallen wel leiden tot een hogere conversie.

Conversion tracking

Zet al je conversiemomenten op een rij om al je conversies te meten. In het DEC wordt inzichtelijk hoe vaak de actie is uitgevoerd over een bepaalde periode en wordt aangegeven welke touchpoints hieraan hebben bijgedragen.

Verder is het van belang om conversies te registreren zodat campagnes over deze conversies gestart kunnen worden. Het opstellen van campagnes wordt verder uitgelegd in het volgende punt.

Voorbeeld van een conversie analyse in Sitefinity DEC

Campagnes

Vanuit het DEC kunnen campagnes worden opgesteld om de customer journey te optimaliseren. Bij het maken van de campagne wordt aangegeven welke conversie geoptimaliseerd wordt, welke acties daarvoor nodig zijn en aan welke bezoekers deze campagne gericht is.

Bijvoorbeeld een campagne om specifieke bezoekers een cursus af te laten nemen. Die bezoekers kunnen specifiek gemaakt worden aan de hand van hun eerdere acties op de website. Op basis van de campagne krijgen deze bezoekers gepersonaliseerde informatie te zien.

Aanbevelingen (Predictive Analytics)

In het DEC zit een geavanceerd analysesysteem dat het mogelijk maakt om aanbevelingen te doen om de customer journey te verbeteren en zo de conversie te verhogen. Vanuit een aanbeveling kan een campagne worden opgezet om de conversie te optimaliseren en te meten. Dit unieke concept maakt het marketeers gemakkelijk om te kijken waar in de website verbeteringen aangebracht kunnen worden. Vaak zullen  dit kleine aanpassingen zijn waar je niet direct aan gedacht hebt, maar die wel een positieve wending kunnen geven aan de customer journey optimalisatie.

Lead scoring

Met lead scoring in het DEC wordt het nog gemakkelijker om jouw website als leadgenerator in te zetten. Zo kom je gemakkelijk te weten wie je cold en hot leads zijn.

Bepaalde acties op je website kunnen aantonen dat een bezoeker extra geïnteresseerd is. Deze activiteiten worden beoordeeld met een score. Wanneer de bezoeker een bepaalde score heeft behaald kan deze worden aangemerkt als lead. In hoeverre iemand aangemerkt wordt als cold lead of hot lead is afhankelijk van de hoogte van de score, die helemaal instelbaar is in het DEC. 

Voorbeeld van leadscoring in Sitefinity DEC

A/B testen

Een van de nieuwste functies in Sitefinity is de mogelijkheid om A/B testen uit te voeren. De resultaten van de A/B tests die gemaakt worden in het Sitefinity CMS zijn in het DEC beschikbaar. Deze functionaliteit is beschikbaar vanaf Sitefinity versie 10.2.

In deze blog hebben we een voorbeeld van A/B testen in Sitefinity voor je uitgewerkt.

Conclusie

Met het DEC krijg je naast uitgebreid inzicht in je bezoekers ook de mogelijkheid om direct acties te ondernemen om de customer journey te optimaliseren. Met de mogelijkheid van het maken van campagnes en toepassen van personalisaties kun je je bezoekers die informatie geven waar zij naar zoeken. De Predictive Analytics functionaliteit van Sitefinity is een unieke en superinteressante functie om jou te helpen bij het verhogen van je conversies door praktische aanbevelingen te geven.

Al deze functies lijken op het eerste gezicht erg veel om allemaal direct goed toe te passen. Dit hoeft ook niet direct, dit kan zeer gefaseerd ingezet worden. De allereerste stap is alleen maar het koppelen/aanzetten van het DEC, zodat gestart kan worden met de inventarisatie van de bezoekersactiviteiten. Alleen deze stap brengt je al veel informatie om meer te weten te komen over je bezoekers en je website.

Wilt u meer weten over Sitefinity en het DEC of heeft u hulp nodig bij het aanzetten van het DEC en/ of de inrichting hiervan? Laat het ons weten door te mailen naar sales@suneco.nl of te bellen naar 088 002 79 62.

Altijd als eerste onze nieuwste blogs lezen? Laat je email adres achter en je ontvangt een bericht als wij een nieuw blog plaatsen.

Deel deze pagina