Twaalf uur lang werd er gestreden voor de WBG Mobile Hackaton 2016. Hoewel mobile development voor de meesten nieuw was, heeft iedereen in de beperkte tijd een leuke app weten te realiseren en daarmee waardevolle kennis opgedaan!

Hackathon WBG

Al wekenlang werd er in de wandelgangen gesproken over de aankomende WBG Mobile Hackathon 2016. Iedereen was druk bezig om zo goed mogelijk voor de dag te komen en verschillende voorbereidingen werden er getroffen. Al snel werd duidelijk dat er veel meer te behalen was dan slechts kennis over mobile development. Namelijk de eeuwige roem die te verkrijgen was door iedereen verbaast te doen staan wat er binnen 12 uur gerealiseerd kon worden!

De opdracht

Afgelopen vrijdagochtend was het dan zo ver: vanaf 8:00 uur zaten 22 zeer gedreven developers, designers en niet technische collega’s er klaar voor. Na een korte introductie en de opdrachtomschrijving kon iedereen starten. De opdracht luidde als volgt: maak nuttig gebruik van een mobiele sensor en integreer op een zinvolle manier een ‘social’ aspect in je app. De opdracht was vrij breed omdat we niemand wilden beperken in hun creativiteit.

Direct na het startschot gingen de teams apart zitten om ideeën te bedenken voor de app. Door het hele pand verdeeld zaten teams om te brainstormen zonder hun ideeën weg te geven aan de andere teams. De strijd was begonnen! Nadat iedereen zijn ideeën uitgewerkt had in bijvoorbeeld wire frames, storyboards of flowcharts  werden de laptops weer opgezocht en kon men beginnen met ontwikkelen.

Cross-platform framework

Al snel werd duidelijk dat de teams dicht bij hun roots bleven doordat ieder team koos voor Xamarin als cross-platform framework. Hiermee kon iedereen in .NET programmeren maar toch een Android en/of iOS app ontwikkelen. Xamarin biedt een monolaag aan die .NET vertaalt naar de native programmeertalen van zowel Android (Java) als iOS (Objective-C of Swift). Xamarin heeft 2 smaken: native front-end (Xamarin.iOS of Xamarin.Android) en Xamarin.Forms. 

Bij Xamarin.iOS of Xamarin.Android dient men de front-end van de mobile pagina’s in de native taal te ontwikkelen, voor elk platform moet dus een aparte front-end ontwikkeld worden.

Bij Xamarin.Forms kun je voor alle platformen de front-end van de mobile pagina’s in XAML (de front-end taal van .NET) ontwikkelen en hoeft er dus geen front-end per platform ontwikkeld te worden.

Bij beide varianten kan de business logica van de app gedeeld worden over de verschillende mobile platformen zodat dit niet meerdere malen in verschillende programmeertalen gebouwd hoeft te worden.

 

Uiterste concentratie

In de zaal heerste een onvoorstelbare rust en stilte. Alle teams waren op en top geconcentreerd en druk bezig met het bouwen van hun app. Gefronste gezichten bogen zich over de theorie achter

 het ontwikkelen van een app. Blijkbaar is het ontwikkelen toch anders dan het ontwikkelen van maatwerk websites of overige software zoals we gewend zijn.

Tijdens de lunch werd duidelijk zichtbaar dat er niet licht omgegaan werd met de wedstrijd en werkten mensen gedreven door met een boterham achter zijn laptop. Ook waren er teams die dachten het zich te kunnen veroorloven om rustig tijd te nemen voor een lunch. Lagen deze teams op schema? Werd hier een mentale strijd gevoerd? Of had men gewoon honger?

Naarmate de dag vorderde werd het ontwikkelen van een app steeds meer helder en werden er spijkers met koppen geslagen! Links werd er Facebook login gerealiseerd, rechts werd een Continuous Integration proces opgezet, ergens anders werd een Google Maps integratie gerealiseerd en diverse andere implementaties kwamen boven drijven.

 

Realistische setting

De organisatie vond het nodig om een zo realistisch mogelijke setting neer te zetten tijdens de hackathon. Bij een project is er vaak sprake van ruis en verstoringen. Hiervoor hadden we Konis Hupen geregeld voor op de ‘achtergrond’. Na ruim een uur was de concentratie ver te zoeken en moesten de teams zich herpakken om toch nog een toonbare app te realiseren.

Na een power diner (lees: pizza) kregen de teams zichtbaar vleugels om nog even te knallen tijdens de laatste twee uur van de hackathon. In de laatste periode van de hackathon was zichtbaar dat de teams het ontwikkelen van een mobile app onder de knie kregen, waardoor er serieus meters gemaakt werden. Een kwartier voor tijd gingen de teams alle code samenvoegen en snel hun app testen voor de presentatie. Hierbij kwamen bij diverse teams kreten los na merge conflicten en demo errors en werd er tot in de laatste minuut nog de hand gelegd aan een paar bug fixes. Vervolgens werd de code bevroren. Er konden geen wijzigingen meer gedaan worden en mochten de teams hun app gaan presenteren.

De gerealiseerde apps

Zelfs tijdens de presentaties werd er nog voor de laatste punten gestreden. Zo werd er een ‘Steve Jobs’ presentatie gedaan waarbij verteld werd dat hun app revolutionair was voor slechts 1499,-. Werd alleen de happy flow getoond maar kwam toch de waarheid boven tafel dat er onderdelen nog niet helemaal af waren. Werden print screens bewerkt om de app groter en beter te laten lijken dan hij in werkelijkheid was. Enzovoort enzovoort… Echter was de jury hier niet van onder de indruk en kwam er na beraad een terechte winnaar en een runner-up uit de bus. De runner-up was team groen en de winnaar was team oranje! 

Nu horen we u denken, wat voor apps zijn er gerealiseerd? Hieronder een korte toelichting per team wat voor app zij gerealiseerd hebben:

Stage Dive door Team Rood (Leo, Jeroen, Daniël en Patrick)
Altijd al benieuwd geweest welke festivals er in uw buurt zijn en wanneer? Middels een Google Maps integratie kon er gezocht worden welke festivals er in de buurt zijn en wanneer.

OrderApp door Team Groen  (Jeroen, Gazar, Dorien en Jeffrey)
Stel je gaat een drankje doen met vrienden, dan is het handig om je bestelling te noteren en middels het kantelen van je telefoon te bepalen wie het rondje mag gaan halen bij de bar.

PhotoLapse door Team Oranje (Jan, Gert-Jan, Sander en Jop)
Je gaat bijvoorbeeld op vakantie en maakt altijd een foto van jezelf of een familielid op dezelfde locatie. Hoe leuk is het dan om hier een time lapse van te maken? Middels een notificatie wanneer je op een eerder bezochte locatie komt kun je een foto maken en toevoegen aan je time lapse.

Stalk your nipper door Team Blauw (Ebo, Alexander, Arjan en Joris)
Je wil altijd weten waar je meest dierbare bezit zich bevindt. Je kunt middels een later uit te werken chip of device de locatie opslaan en een alarm af laten gaan wanneer je ‘bezit’ buiten zijn bewegingsgebied komt.

KlusJeRijk door Team Zwart (Martijn, Marco, Lotte en Robert)
Er blijven altijd klusjes liggen waar je niet handig mee bent of niet aan toe komt. Met deze app kun je klussers met de juiste expertise zoeken of zelf klussen aannemen. Middels een Facebook login te gebruiken.

Geo Time Tracker door Team Grijs en tevens de organisatie (Wilko en John)
Wanneer je veel onderweg bent wil je graag weten op welke locatie bij welke klant je hoe lang geweest bent. Je kunt locaties toevoegen en zodra je op deze locatie komt wordt de tijd bijgehouden en zo wordt er een logboek opgebouwd hoe lang je overal geweest bent. Handig voor je urenadministratie.

Conclusie

Naast het feit dat deze dag erg gezellig en leerzaam was, zowel qua teambuilding als technisch, zijn er leuke apps ontwikkeld waar wellicht een gevolg aan gegeven gaat worden. Iedereen die deelgenomen heeft, heeft nu een technische basis van het ontwikkelen van een app met Xamarin. Door een zo realistisch mogelijk mini-project te doen zijn we wijzer geworden en hebben we een brede basiskennis gelegd voor het ontwikkelen van een app.

Benieuwd of wij uw idee kunnen omzetten in een tastbare mobiele app? Wij gaan graag het gesprek met u aan!

Altijd als eerste onze nieuwste blogs lezen? Laat je email adres achter en je ontvangt een bericht als wij een nieuw blog plaatsen.

Deel deze pagina